Realizacje
Zrobotyzowane
spawanie krzeseł
Realizacje
Zrobotyzowane
spawanie krzeseł
Cel projektu
Stworzenie efektywnego stanowiska do automatycznego spawania stelaży krzeseł, z wykorzystaniem zaawansowanego robota KUKA i pakietu spawalniczego od Fronius.
Wyzwania
- Skomplikowany proces spawania z różnymi fazami na dwóch stanowiskach.
- Integracja robota z systemem zmieniających się pozycji stanowisk na zasadzie karuzeli.
- Zapewnienie płynnej współpracy robota z operatorem podczas jednoczesnego spawania i montażu.
Rozwiązanie
Aby zrealizować cel klienta, stworzyliśmy dwustanowiskowe stanowisko z automatyczną zmianą pozycji –
robot wykonuje pracę na dwóch stanowiskach, które automatycznie zmieniają swoje pozycje, na zasadzie karuzeli.
Oznacza to, że w tym samym czasie na jednym stanowisku realizowany jest proces zrobotyzowanego spawania,
a na drugim – odbiór gotowego krzesła oraz montaż nowych elementów przez operatora. Gdy cykl się zakończy, następuje automatyczna zamiana stanowisk. W projekcie wykorzystaliśmy robota KUKA z pakietem spawalniczym Fronius.
Dla ułatwienia obsługi stanowiska przez operatorów opracowaliśmy dedykowany interfejs użytkownika
na ekranie dotykowym, dzięki któremu praca może być wykonywana nawet przez osobę, która nie posiada specjalistycznej wiedzy. Aby zapewnić bezpieczeństwo na hali – zarówno dla operatora, jak i otoczenia robota – wyposażyliśmy stanowisko w szereg zabezpieczeń.
Ponadto dla zwiększenia wygody i wszechstronności zainstalowaliśmy szereg dodatkowych funkcji, takich jak:
- automatyczna stacja obsługi palnika, dzięki której czyszczenie palnika i docinanie drutu odbywa się bez udziału operatora,
- źródło spawalnicze wyposażone w funkcje CMT (Cold Metal Transfer), dzięki któremu następuje cofnięcie drutu podczas wystąpienia awarii w procesie, co skutkuje brakiem rozprysków, mniejszą ilością wprowadzanego ciepła oraz bardziej stabilnym łukiem,
- CrashBox zatrzymujący robota w sytuacji kolizji palnika,
- zdalny dostęp na potrzeby serwisu, który przyspiesza pracę i zwiększa wygodę.
Korzyści dla klienta
- Automatyzacja procesu zwiększająca jego wydajność i opłacalność.
- Zwiększenie bezpieczeństwa pracowników.
- Ułatwiona obsługa stanowiska.